tisdag 29 maj 2007

EL CACO –”From Dirt” **


Min erfarenhet av norska EL CACO sträcker sig till några kvicka lyssningar från det uppskattade albumet ”Viva” från 2001. Bandets blandning av metal och rock har efter det förökat sig och ”From Dirt” blir till deras fjärde skiva.

På ”From Dirt” är ljuspunkterna mest bländande då Øyvind’s röst får en kraftigare klang eller när instrumenten slås samman i ett stirrigare och hackigare tempo 2:30 in i Crash & Burn – dock endast 15 sekunders ren njutning. Det enda spåret jag kan sträcka mig till att rekomendera en lyssning på är Solid Rest. Låten är liksom svävande med sin mysiga gitarrslinga samt är otroligt lätt att gilla och få grepp om. För övrigt famlar jag stint omkring i ”From Dirt”s dimmigfjord utan chans att veta om fotfäste finns för kommande steg.

Ytterligare ett minus är dessa malplacerade kvinnostämmor de gett sig f*n på att pressa in här och där för att kräma på med den emotionella stämningen. ”From Dirt” är ett riktigt sömnpiller med gnällig röst i större delen av fallen när Øyvind öppnar munnen och med en rätt så icke överraskande harmonier som kvickt omarrangerar mina tankar i allt annat än musikbanor.

Visserligen gillar jag kompositionerna rätt bra i relation till Øyvind’s rätt gnälliga röst. Men att endast gå på melodierna i detta fallet vore som att be någon som finner Billy Corgan’s (SMASHING PUMPKINS) röst som pinande att bortse från det - och koncentrera sig på det instrumentala.

Sicken sinnessjuk magplask!

Betyg: ** (2 av 5)
Text: Banesa Martinez
Bolag: Black Balloon Records 2007-04-16
Line up: Øyvind Osa (sång & bas), Thomas Fredriksen (trummor) och Anders Gjesti (gitarr).

Inga kommentarer: