måndag 2 april 2007

TRISTANIA – ”Illumination”


TRISTANIA är ett norskt doommetal band som redan lagt världen framför sina fötter med 6 skivor sedan 1997. På ”Illumination” fångar bandet de tre förande ledstjärnorna förtvivlan, elegans och mörker.

Bombastiska Destination Departure lämnar dig andlös när, nyligen avhoppade, Vibeke Stene’s röst når refrängen. Det pompösa blir ibland till en övermäktig gräddbakelse, främst när operettrösten sjunger ”At your most beautiful”. Men Vibeke har verkligen en underbar röst som lägger sig likt fiolens sköra stråkar över den bistra atmosfären.

Min favorit, The Ravens, innehar de tre elementen av den gothiska, manliga rösten, tillsammans med den vackra och feminina operarösten samt den demoniska growlen. Spåret Down är ett säkert kort, är lätt att komma ihåg och tar trevliga vändningar. Fate är otroligt grym och fängslar i såväl text som melodi.

Jag rekommenderar spåret Sacrilege, som öppnar med en psalmsjungande kör för att sedan lämna plats åt fängslande lyrik, med matchande musik, som jag misstänker handlar om korstågen som drog döden med sig på sin envisa, indoktrinerade väg.

Musikerna är mycket kompetenta och imponerar med sin kombination av goth, klassiskt och brutal metal, jag förstår varför de är så uppskattade. Jag är bara inte tillräckligt svag för denna stil.

Betyg: 3 av 5
Text: Banesa Martinez 2007-04-01
Bolag: Steamhammer/playground
Sättning: Anders Høyvik Hidle (gitarr, composition & sang), Østen Bergøy- Male (ren sång), Rune Østerhus (bas), Kenneth Olsson (trummor) och Einar Moen (synth & programmering).

Inga kommentarer: