onsdag 25 april 2007

REQUIEM ”Premier killing league”

Med blastbeats, brötig sång och snabba gitarrer kan man komma långt. Vad många band missar när de sätter igång sin skapelseprocess är att det utöver dessa delikata inslag även krävs bra låtmaterial och ibland även nytänkande. Inget nytt har gjorts sen THE BEATLES brukar det heta och visst, det är svårt att komma upp med något nytt i en sedan länge etablerad genre.

Schweiziska REQUIEM Fyller 10 som band i år och firar detta med att släppa plattan ”Premier killing league” (Tidigare släpp är ”Nameless grave”, ”Formed at birth” och ”Govermentdenies knowledge”).

För ett tränat deathmetal-öra är det inga tvivel på att bandet är europeiskt, tyskt blandat med polskt är en ganska bra beskrivning. För de som inte är speciellt bekanta med dessa nationers brutalare akter kan jag förtydliga med att det handlar om ganska arg-melodiska slingor (dock icke att förknippas med melodisk deathmetal i stil med tidigare IN FLAMES och liknande akter), klassisk brölsång utan några direkta gutturala inslag, samt ganska mycket smatter och fart i trumspelet. Ibland flirtar bandet med Blackmetal, bra exempel på detta är skivans åttonde spår ”Into the unknown” där det stänks iväg en hel del slingor som känns väldigt ”lånade” och dessutom rätt daterade 2007.

Personligen har jag hört detta 1000 gånger, både bättre och sämre framfört än vad REQUIEM presterar under de 10 spår och 38:19 minuter långa speltiden som ”Premier killing league” innefattar. På något sätt föredrar jag en skiva som är så dålig att jag genast vill kapa av mig öronen med vinkelslip, än musik som känns ganska ok, men som för den sortens skull inte nödvändigtvis kommer spelas i min närhet om jag får bestämma.

Betyg: 2 av 5
Text: Manne Påhlsson 2007-04-05
Bolag: Massacre records