måndag 30 april 2007

PSYOPUS –”Our Puzzling Encounters Considered”


Längtar du efter en råhet som tvingar dig ner på knä? Kanske tycker du KRISIUN börjar bli lite sega? Har du tröttnat på att vänta på musik som låter som en hord knivhugg? Eller är du helt enkelt ute efter något som utmanar ditt sätt att se på musik, utanför de konventionella ramarna? Varsågod jag har absolut hittat skivan du söker!

Inledningsvis bringar skivan otäcka flashbacks om påtvingat lyssnande av SEPULTURAs ”Roots” – något som då var obehagligare än att lämna skolans toa med kjolen innanför strumpbyxorna, för en tös som inte hade hört något hårdare än ZZ TOP. PSYOPUS befinner sig långt ute i skymningslandet mellan så kallad techmetal och oljud. ”Our Puzzling Encounters Considered” är en frenetisk, galen och okristlig tolkning av musik. Ja, visst låter det spännande! Om inte annat så är det härligt att få chansen att lyssna på ett band som tänjer på gränserna så pass.

För trots att det känns som en pansarvagn haft party i mina örongångar så lovar jag dig att du inte byter ut detta spännande musikaliska inslag mot urtråkiga GOOD CHARLOTTE och liknande bottennapp. Ett möjligt användningsområde jag kan tänka mig är på Mason Verger´s svinfarm i filmen Hannibal, där de inspelade skriken lätt hade kunnat bytas ut mot denna skiva.

Brutalt är ordet!

Text: Banesa Martinez 2007-04-16
Betyg: 2 av 5
Bolag: Metal Blade Records 2007-02-20
Länk: www.psyopus.com

Inga kommentarer: