onsdag 28 mars 2007

Type O Negative – Dead Again

Ur ett stamprov av detta gigantiska Redwoodträd som är Type O Negative skulle de mycket väl kunna visa sig bestå av ristningar av såväl Black Sabbath, The Sisters of Mercy, Pantera, Foo Fighters och Danzig. Skivan kan liknas vid en musikalisk offerfest som bjuder på såväl upptempo, vackra melodier, men även välutplacerade solon och inte minst den välbekanta sången.

Andra spåret släpar sig fram till en början för att sedan komma igång medtaktfasta trummor och gnällande gitarrer. Just Tripping a Blind Man är låten som imponerar mest på mig. Här har Type O Negative hittat en balans mellan brutalitet, goth och melodi så pass att låten hela tiden är i förändring och ger en intressant lyster, utan att vare sig vara för kort eller för utdragen.

She Burned Me Down påminner starkt om deras tidiga dänga Black no.1 och är ett underbart och lättsmält avsnitt i skivan. Det är en fängslande låt som verkligen sätter sig i närminnet och blir snabbt min andra favorit.

Det som slår mig mest när jag lyssnar på Type O Negative är bandets nästan skimrande och mäktiga atmosfär. Ekande röster i onda och milda tappningar, desperata skrik och utrop, samt smattrande trummor som höjer effekten till en majestätisk nivå. Däremot kan det varierade dras för mycket till sin spets att det låter rörigt – något de ofta botar med ett tyngre och lugnare partier.

Låten The Profits of Doom, som egentligen var det ursprungliga tilltänktaalbumnamnet, är fullmatad med allt för den som gillar det tyngre och hårdare. Peter sjunger frasen ”my souls on fire” med sin mäktigt gudalika röst som breder ut sig över de resterande musikaliska tomrummen i låten på ett galant sätt – det är som balsam för min själ.

Med Dead Again är det New York-baserade bandet uppe i sitt sjunde album och signalerar att de fortfarande har ett fast grepp om gothmetalen med sitt utmärkande sound.

Betyg: 4 av 5
Sättning: Peter Steele (sång och bas), Josh Silver (keyboard), Johnny Kelly(trummor) och Kenny Hickey (gitarr).