lördag 17 mars 2007

Snuffed by the Yakuza – Everybody’s gonna die tonight


Stötande - så kände jag att musiken var när inledningsspåret började. Det är en sörja av Iggy pop, Artic monkeys, The Hives, Danko Jones – på ett negativt sätt. Det är kort och intensivt, det händer för mycket, för snabbt och är för ängsligt.

Med en medellängd på ca 1,5 min där den kortaste låten är 1,07 och den längsta på 2,23 så växer min förvåning till irritation nästa genomgående.

Kort och intensivt är inte nödvändigtvis kvalitet för mig som ni kanske förstår. Det krävs en hel del mer arbete om låtarna är så kortvariga att de inte får tid att övertyga. Då måste jag faktiskt medge att de är duktiga på sin inriktning – men det tilltalar verkligen inte mig.

Dock finns det två låtar, som fångar mig en smula, Higher highs – låter lite som Queens of the Stone Age och femtonde spåret Fast Livin’ som har ett riktigt fint drag.

Skivan känns som en promo med snuttar av originallåtar, man blir förvånad när spåren tar slut – de hade ju knappt hunnit börja. Låtarna känns mer som avstamp inför något solo eller liknande – men tyvärr; DET ÄR innehållet - det blir inte mer än så.

16 låtar – varför? Vad vet jag? Tråkig nonsens punkrock är det hur som helst.

Betyg: 2 av 5
Text: Banesa Martinez
Hemsida: www.snuffedbytheyakuza.com

1 kommentar:

Joakim sa...

Ibland har folk fel.