onsdag 28 februari 2007

Sparzanza – Banisher of the light


Banisher of the light är Sparzanzas tredje skiva, dock den första jag hört av dem och för att sammanfatta deras sound slarvigt låter det som en matsked Mustasch, Evergrey och Entombed och inte minst en tesked Thin Lizzy.

Detta är detaljerad musik för musikälskaren som uppskattar en vågad variation med inslag av det bästa från de bästa.

I Black heart överraskar de med att göra en lugn tung låt och jag måste säga att jag älskar den. När dom levererat det proffsiga avbrottet 1:39 in i låten exploderar den sedan på nytt med samma kraft som den utgår ifrån. Black Heart slutar ypperligt med uppretade gitarrer och Fredriks dels välutvecklade och dels förtroendeingivande röst.

Så till Godsend man, som är fjärde spåret AKA superlåt och min favorit. Den är såå ösig, låten blir en fullträff med en slående text som sätter sig med en gång. Idén att slänga in Ralf Gyllenhammar från Mustasch är smått fantastisk, inte bara för att han är en av Sveriges juveler, och att jag blir fullständigt knäsvag av hans stämma - men för att Sparzanza blir så mycket bredare och lekfulla. Resultatet blir att de ytterligare tar ett steg framåt för detta är en otrolig ”duett” där man överhuvudtaget inte sparat på kreativiteten.

Tre andra spår som fångar mig är Dead Rising med en lockande inledning och ett skanderande ”Hey-hey-hey” som påminner om något från Marilyn Mansons kappsäck. I In my control trummar Anders på något otroligt och skapar ett sväng och gung utan dess like, samt det medryckande avslutningsspåret State of mind som rekommenderas starkt.

Svett, hög puls och brinnande ögon – ja, den här skivan har det som får mig att helt gå igång. Tjacka skivan nu!

Betyg: 4 av 5
Text: Banesa Martinez
Sättning: Anders Åberg (trummor), Fredrik Weileby (sång), Johan Carlsson (bas) samt David och Calle Johannesson (gitarr).

Inga kommentarer: