måndag 5 februari 2007

Skitsystem - Stigmata


Groteskt crustpunk från rännstenen möter mig i en allé av entonigt gläfsande, samhällskritiken skär djupa sår inombords och jag imponeras av den spikraka framfart detta västkustvirus presenterar sig på. Lyrikens underifrån perspektiv når sina höjdpunkter i kängmangelepos som Min borg av hud och Solidaritetens sista utpost där riket formidabelt har rasat samman och dikten överträffar verkligheten.

Att en av bandets gitarrister Fredrik Wallenberg dessutom arbetar inom socialtjänsten bidrar till att öka trovärdigheten mitt ibland käftsmällar av samtidsopposition. Drivet som de två vokala språkrören piskar mig med är onekligen monotont, men inlevelsen gör att det svartnar för ögonen av vördnad. Blodsmaken av utslagna tänder känns kusligt nära i titelspåret Stigmata vilket gör detta till en synnerligen äkta punkplatta.

Text: Daniel Robertsson
Texten först publicerad i Situation Stockholm april 2006

Inga kommentarer: