måndag 8 januari 2007

Sugarcubes - 20th Anniversary Reunion Concert



















2006-11-17
Laugardalshöll
Reykjavík Iceland

Den 17/11 återförenades Sugarcubes för en kväll. Anledningen var att deras skivbolag Smekkleysa (Bad Taste), firade 20-årsjubileum.

Själv missade jag Sugarcubes som band men uppskattade Björk i början av hennes karriär (Gino-spelningen 1993!) - innan hon lade all fokus på att spela Björk som t.ex. i Arvika tio år senare.

Det var därför med spänd förväntan - hur skulle Björk fungera tillsammans med ett band av jämlikar (eller som i Einar Örns fall, musikaliskt överlägsna individer) - jag gick ett par kilometer från mitt hotell i Reykjaviks centrum ut till handbollsarenan där spelningen skulle gå av stapeln.

Det fanns dessutom en i mina ögon ytterligare anledning att se fram emot kvällen, Múm var ett av förbanden! Jag erkänner gärna att jag inte är så uppdaterad på bandet, men när jag sett dem tidigare har de gjort ett stort intryck på mig med små medel. Det är inte alla band som klarar att i princip ignorera publiken och, mer eller mindre, stå vända med ryggen mot åskådarna och ändå fånga publiken. Múm var ett av undantagen! Jag skriver var för bandet var kvällens besvikelse: från att alltså ha varit ett mörkt, stillsamt elektronikaband var denna spelning en explosion i färger, handklapp, publikfrieri och dans. Trist minst sagt.

Det har tydligen varit lite turbulens med avhoppade medlemmar och annat det senaste året. Om dessa konsekvenser är resultatet av detta är nog att Múms dagar som ett intressant och nyskapande band är räknade.

Men nu var det lyckligtvis inte för Múms skull jag var ute och gick i -10°C utan för Sugarcubes.

Jag måste direkt medge att min oro för att det skulle bli "Cirkus Björk" visade sig vara helt obefogad. Vet inte om det var bandet som tämjde henne eller om hon bara tog det lite lugnt men det här var en riktig bandspelning där alla delar både behövdes och gavs plats. Sedan är det givet att Björk och Einar är huvudpersonerna tack vare deras respektive karisma men, som i många andra band med två huvudpersoner där det ofta blir en tävling, blev det istället en synergi.

Uppträdandet var habilt i ordets positiva bemärkelse. Det hade inte funnits tid att skriva eller repetera något nytt så det blev en hitkavalkad (se setlist längst ner på sidan) men med den backkatalog Sugarcubes kan plocka från är det huvudsakligen positivt. Man kan glädja sig åt att deras musik inte alls åldrats på samma sätt som många samtida brittiska band. Istället förebådar den till stor del electrovågen nästan 10 år senare.

Det finns bara en anmärkning på arrangemanget: hur kan man som arrangör sponsra en fotografs resa och sedan beslagta kameran i entrén?

Setlist:
01 Traitor (Icelandic [I])
02 Leash Called Love
03 Deus (I)
04 Water (I)
05 Bee (I)
06 Planet
07 Shoot Him (I)
08 Walkabout
09 Mama
10 Pump (I)
11 Regina (I)
12 A Day Called Zero
13 Birthday (I)
14 Coldsweat
15 Blue Eyed Pop
16 Motorcrash
17 Delicious Demon

Encores:

18 Hit
19 F*cking in Rhythm & Sorrow
20 Luftguitar (I) **

** Med Johnny Triumph och diverse barn till bandmedlemmarna

Foto: www.redpenguin.net
Text: David Bonde

Inga kommentarer: