fredag 19 januari 2007

The Process – Demo


The Process består av fem killar från Göteborg som drömmer om att skapa en perfekt symbios mellan punk, metal och hardcore. Punk och hardcore är inget jag vanligtvis lyssnar på, mest för att jag tycker att det är för ansträngande, skränigt och oroligt.

Så jag blev glatt överraskad när jag hörde första låten Svidande kritik som kändes helrätt på en gång. Genrerna dom säger sig vilja göra en utopisk fusion av, blir en hejdundrandes kaskad av aggression, stigande spänning och experimentlusta. Metallinslagen gör musiken tyngre, en aning mörkare och det väntade skräniga inslaget dämpas till en utmärkt nivå.

De övriga låtarna är minst lika grymma som den första, trots att det utmärker sig var och en, på sitt eget sätt. Vilket i sig självt är värt en guldstjärna då min erfarenhet av punk och hardcore är att det brukar låta som en enda stor röra där jag haft svårt att urskilja låtar från varandra.

Som om det inte vore nog med den fascinerande musiken så har The Process matchat den med högklassiga texter som i min mening osar av medvetenhet, agitation och en slipad charm. Revelation är min favorit på demon med ingredienser som tamburinen i den frenetiskt gungande mitten, en slående text, och ett instrumentalt bemästrande.

Det som motiverar till en fyra istället för en femma är att det helt enkelt inte den sortens musik som vanligtvis tilltalar mig. Däremot är jag övertygad att detta kommer att tas emot med öppen famn, inte minst av skaran som verkligen uppskattar denna typ av genreöverskridning. Håller inte du med?

Betyg: 4 av 5
Text: Banesa Martinez
Hemsida: www.theprocess.se

Inga kommentarer: