tisdag 19 december 2006

Richard Andersson’s Space Odyssey – Tears of the sun


Detta är Richard Anderssons tredje skiva för projektet Space Odyssey tillsammans med gitarristen Magnus Nilsson. Genren är en sorts blandning av progressiv och symfonisk metal. Sättningen består av Richard Andersson (keyboard och sång), David Fremberg (sång), Jörg Andrews (trummor) och Magnus Nilsson (gitarr och bas).

Sången är en korsning av Ronnie James Dio och Layne Staley i Alice in Chains men även en krydda mainstream som hämtat från 80-talet. Även om jag kan erkänna att det inte är något jag skulle lyssna på till vardags så är det kompetent framfört på alla plan, trots att jag pendlar mellan att verkligen gilla det och inte. Ibland fångar musiken mig rejält, som i ”Miracles in Daylight” den håller min koncentration från början till slut med ett hårt gung. Gitarrspelet utvecklas genom låten och refrängen är trallvänlig men även David Frembergs röst når högt och är självsäker.

Femte spåret ”Dark Wings of Universe” är komplett och fullpackad med nyckelkomponenter som gör att den är lätt att tycka om. Den har ett lekfullt gitarrspel och är det bästa spåret på skivan. Jag misstänker att anledningen till att Tears of the sun inte får ett bättre betyg än tre är att jag hör för mycket av andra artister i skivan. Jag skulle föredra en mer utflippad experimentell utveckling för Richard Andresson’s Space Odyssey.

Betyg: 3 av 5
Text: Banesa Martinez
Hemsida: www.anderssonmusic.com

Inga kommentarer: