tisdag 19 december 2006

Dustsucker – Jack Knife Rendezvous


Dustsucker är ett tyskt band som spelar metal/punkinspirerad rock. Jack Knife Rendezvous är Dustsuckers femte skiva och låter som en sämre blandning av Motörhead och Rancid. Skivan pendlar mellan att vara okey och tråkig. Det positiva är melodiösa slingor, en medryckande takt och en ibland lysande gitarr. Det negativa; en stereotypisk, raspig hårdrocksröst som sjunger ut texterna med för mycket tillgjordhet. Jag tycker inte att det händer så mycket mer i låtarna än variationer i gitarr och trummor, annars låter resten rätt stelt.

Det starkaste spåret är ”Bigger than ever” där sångaren Max Count Farmer’s röst passar bra in i skivans tänkta miljö. Låten är täckt av ZZ Top gitarrer som flyter på och det blir riktigt svängigt. Gitarren är ivrig och lekfull men jag blir tyvärr irriterad över att skivan inte liknar denna låt - som jag - till skillnad från de andra spåren, kommer att lyssna på fler gånger på. Det lilla jag förstår av texten passar perfekt in i det fartiga tempot med en ”I don’t give a f***-attityd” som blir ett bra avslutningsnummer.

Jag skulle kunna tänka mig att skivan spelas på någon blöt halvvild fest, där kan den passa ypperligt med tanke skivans schyssta tempo, men inte mer än så.

Betyg: 2 av 5
Text: Banesa Martinez
Hemsida: http://www.myspace.com/dustsuckers

Inga kommentarer: